Jest to przykładowy scenariusz na godzinę wychowawczą. Konspekt jest skierowany zwłaszcza do nauczycieli gimnazjum. Scenariusz lekcji : "Szukam sensu życia". Cele:
- wzbudzanie dociekliwości intelektualnej, prowokowanie uczniów do refleksji nad sensem życia;
- budzenie szacunku dla wartości życia;
- analizowanie motywów naszego działania;
- ocena własnych możliwości;
- nabywanie sprawności w poszukiwaniu informacji;
- pobudzenia postaw kreatywnych ucznia poprzez umiejętność wyrażania opinii, sądów o charakterze etycznym.
Tok zajęć:
- Pogadanka na temat sensu życia.
- Co to jest sens życia?
- Jakie czynniki składają się na sens życia?
- Jak szukamy sensu życia i czy łatwo go znaleźć?
Pewnym wzorem dla każdego dziecka są rodzice. Małe dzieci instynktownie naśladują rodziców, ich ruchy, wyraz twarzy, później sposób wyrażania myśli i czynności. Pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami wskazującymi nam sens życia są rodzice. Dzieci w okresie dojrzewania /od 13 do 18 roku życia/ są nastawione do rodziców, znajomych, nauczycieli, do ludzi dorosłych w ogóle dość krytycznie. Chętniej rozmawiają z rówieśnikami i chętnie rówieśników naśladują, bo łatwiej znajdują zrozumienie we własnym środowisku, środowisku jednak psychicznie niedojrzałym /mało odpornym, buntowniczym i łatwowiernym, strachliwym i odważnym, szpanujący, i zrozpaczonym, nieraz zmęczonym szukaniem sensu życia, poddającym się wpływom sektora, grupom nieformalnym lub uciekającym w alkoholizm czy narkomanię/. Na negatywny wpływ rówieśników narażona jest w większym stopniu młodzież z rozbitych lub niezgodnych rodzin, w których występują kłótnie i alkoholizm, z rodzin, w których rodzice mają odmienne poglądy na wychowanie dzieci.
- Określ jednym wyrażeniem największe wartości sensu życia. /np. prawda, miłość, praca, wiara, piękno, rozum, optymizm, dobroć, wrażliwość/
- U kogo możemy szukać wzorów do naśladowania, by rozumieć sens życia? /np. u każdego człowieka, którego cechują ww. wartości/
- Rozwiązywanie testu. Test zawiera zestaw pytań, na które uczeń odpowiada samodzielnie dla oceny własnych możliwości. Obok pytania wpisz jednym wyrazem:
- Uważasz się człowieka wrażliwego?
- Lubisz dawać rodzicom/przyjaciołom upominki?
- Unikasz oglądania brutalnych scen w TV?
- Często używasz słów "Proszę", "Dziękuję", "Przepraszam"?
- Robisz porządek wokół siebie?
- Uprawiasz sport?
- Potrafisz używać słowa "nie" w sytuacjach dla Ciebie niekorzystnych?
- Koleżanki/koledzy zabiegają o przyjaźń z Tobą?
- Lubisz ludzi pogodnych, prawdomównych i optymistycznych?
- Nie nudzisz się nawet, gdy jesteś sam(a)?
- Cokolwiek robisz, wykonujesz to starannie?
- Zawsze dobrze znać choć jeden język obcy?
- Lubisz własne marzenia i rozumiesz ich potrzebę?
- Unikasz plotkarzy i nałogowców?
- Myślisz o sobie dobrze i wierzysz w swoje możliwości?
Sprawdź odpowiedzi na tak:
10 i mniej – masz za mało optymizmu. Nie rozumiesz sensu życia, nie szukasz pocieszenia u innych. Licz zawsze na siebie, naucz się szacunku do siebie. Pracuj nad sobą i wymagaj od siebie.
13-11 – jesteś dość dobra(y). wrażliwa(y) na ludzkie sprawy. Reagujesz prawidłowo, ale jeszcze popracuj nad sobą, abyś był(a) w pełni zadowolona(y) z siebie.
15-14 – jesteś pewna(y) siebie, wymagająca(y). Szanujesz innych, pracujesz nad sobą i potrafisz liczyć tylko na siebie. Wszystko, o czym marzysz, możesz osiągnąć, ale przygotuj się na ciągłą pracę nad sobą – dla siebie i innych. Znalazłaś(eś) sens życia.
- Polecenie dla uczniów i ewentualnie krótka ustna refleksja. Odczytaj rozsypankę sylabową, a zdanie napisz obok.
to wiel jest u ne mu cie kie cia mieć in czło ży szczę ży da bie wie mo ście sem wać sie ko Sa a sen cząst kę wi.
/Rozwiązanie: Samo życie to wielkie szczęście, a sensem życia jest umieć dawać cząstkę siebie innemu człowiekowi./
- Dyskusja podsumowująca:
- Kiedy działania ucznia są sensowne?
- Poczucie sensu a wymagania szkoły.
- Rola poczucia sensu.
- Jak kształtuje się poczucie sensu?
Opracowała Irena Dobrowolska, nauczyciel Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Starogardzie Gdańskim. |